Redacció | Actualitzat el 08/07/2008 a les 17:50h

Transport ecològic: nou paquet de la Comissió per orientar el mercat cap a la sostenibilitat

La Comissió Europea ha presentat avui un paquet de noves iniciatives de «transport ecològic» per orientar el transport cap a la sostenibilitat. Entre aquetes iniciatives es pot esmentar, en primer lloc, una estratègia dirigida a fer que els preus del transport reflecteixin millor el seu cost real per a la societat, amb l'objectiu de reduir progressivament els danys al medi ambient i la congestió, de manera que s'impulsi l'eficiència del transport i, en definitiva, de l'economia en el seu conjunt; en segon lloc, una proposta que busca que els Estats membres contribueixin a aconseguir aquest objectiu mitjançant uns peatges de carretera més eficaços i ecològics que es cobrarien als camions i els ingressos dels quals s'utilitzarien per pal·liar les repercussions del transport en el medi ambient i reduir la congestió; i, en tercer lloc, una comunicació per reduir el soroll del transport de mercaderies per ferrocarril. A més, formen part d'aquest paquet un inventari de les disposicions comunitàries vigents sobre el transport ecològic i una comunicació sobre altres iniciatives de transport ecològic que aquesta Comissió adoptarà abans d'acabar el 2009.
Antonio Tajani, vicepresident de la Comissió Europea responsable dels Transports, ha declarat que «aquest paquet tracta de com abordar la contaminació i el canvi climàtic i de vetllar perquè siguin els qui contaminin, i no els contribuents, els que paguin pels danys al medi ambient». Entre els seus resultats estaran un transport més ecològic, menys emissions, fins a un 8 % menys de consum de combustible per als camions i menors retencions per a tots els usuaris de carreteres. Els retards, les emissions innecessàries i els costos creixents són dolents per a les empreses de transport, per als seus clients i per a tothom. «Un sistema de transport més eficaç i sostenible serà a la llarga un sistema de transport més fàcil d'usar i més barat», ha afegit Tajani.

L'estratègia sobre la internalització dels costos externs estableix com es pot aconseguir això en tots els modes de transport. Es basa en les disposicions i propostes comunitàries existents, com ara les relatives als impostos sobre els combustibles i la inclusió del transport aeri en el règim de comerç de drets d'emissió, i considera tots els costos externs, inclosos els derivats del canvi climàtic, la contaminació local, el soroll i la congestió. A això s'hi suma un marc comú per al càlcul dels costos externs a la UE.

La proposta de revisió de la Directiva sobre l'aplicació de gravàmens als camions per la utilització de determinades infraestructures [1] constitueix un element fonamental d'aquesta estratègia. El seu objectiu és establir un marc que permeti als Estats membres calcular i variar els peatges segons la contaminació atmosfèrica i el soroll deguts a les emissions del trànsit, i els nivells de congestió en hores punta, el que estimularà els transportistes de mercaderies a comprar vehicles més nets i a millorar la seva logística i planificació de rutes.

Els peatges han de recaptar-se mitjançant sistemes electrònics i els ingressos utilitzar-se en projectes dirigits a pal·liar els efectes negatius del transport, com projectes de recerca i desenvolupament sobre vehicles més nets i eficients des del punt de vista energètic. Cal emprar un mètode comú per calcular els peatges, de manera que aquests siguin transparents, proporcionats i compatibles amb el mercat interior.

La revisió de la Directiva sobre l'«eurovinyeta» es presentarà ara al Parlament Europeu i al Consell per al seu debat i adopció pel procediment de codecisió. Tant el Parlament com el Consell havien demanat prèviament a la Comissió que presentés l'esmentada mesura, per la qual cosa aquesta institució creu que s'adoptarà aviat perquè entri en vigor abans de 2011.

La Comunicació dirigida a reduir el soroll ferroviari del parc existent proposa mesures per fer minvar a la meitat el soroll dels trens de transport ferroviari de mercaderies, de manera que, per a 2014, 16 milions de persones gaudeixin d'una reducció considerable del soroll del ferrocarril a la UE. En l'actualitat, són els vagons vells les principals fonts de soroll, per la qual cosa la Comissió proposarà a finals d'aquest any canviar les normes comunitàries sobre els cànons per la utilització de les vies per fomentar l'ús de vagons amb sistemes de frenat poc sorollosos.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 1083
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: