Els tècnics van prendre mostres de les torres elèctriques que van caure arran del temporal de neu per enviar-les a analitzar i determinar la salut dels materials. Foto: Arxiu ACN.
La Generalitat ha multat Endesa amb 870.000 euros per l'apagada del 8 de març de 2010 i pels retards en la connexió de noves línies. El govern català ha imposat aquest divendres a la companyia elèctrica una sanció de 550.000 euros per la seva actuació durant l'apagada que l'any passat va afectar sobretot a usuaris de les comarques de gironines i del Maresme.
La Generalitat de Catalunya ha reforçat els instruments de control i de supervisió de la distribució d’electricitat a Catalunya amb l’objectiu de millorar tant la qualitat del subministrament com l’atenció a l’usuari d’aquest servei essencial. Fruit d’aquest tasca, i en l’exercici de les competències que li corresponen en aquesta matèria, la Generalitat ha imposat a Endesa, la principal distribuïdora elèctrica de Catalunya, dues sancions per valor de 870.000 euros.
Una primera sanció, de 550.000 euros, correspon a l’expedient complementari a l’expedient informatiu que va investigar les causes i les responsabilitats de l’apagada que el 8 de març del 2010 va afectar les comarques de Girona i el nord del Maresme. Tot i que l’informe principal, que va concloure el juliol del 2010, va atribuir l’apagada a un cas de força major, l’expedient complementari considera provat que Endesa va incomplir els requisits que estableix la llei 18/2008 sobre comunicacions d’incidències als ajuntaments i a la direcció general d’Energia i Mines.
Una segona sanció, de 320.000 euros, és el resultat de l’incompliment de l’obligació que té Endesa Distribución Eléctrica de realitzar les escomeses i connexions de nous subministraments, o d’ampliacions dels ja existents. L’expedient sancionador determina que la distribuïdora ha endarrerit diferents peticions d’escomesa i de connexió de nous subministraments per sobre dels límits establerts per la llei, quan es tracta d’un servei essencial. La Generalitat ha posat en marxa una comissió, de la que també forma part Endesa, per estudiar i aplicar les mesures necessàries per evitar aquests incompliments.
Finalment, la Generalitat ha posat en marxa mecanismes per reduir el volum de queixes per errors en la facturació del subministrament elèctric per part d’Endesa Energía XXI. Amb l’entrada en vigor del nou model el 2009, que va substituir la facturació bimestral per la facturació mensual alternant una lectura real del comptador amb una lectura estimada, el volum de reclamacions per aquest concepte ha passat de les 80 anuals a superar les 450 els anys 2009 i 2010.
Per abordar aquest problema, la Generalitat i Endesa han creat un mecanisme per resoldre aquest tipus de reclamacions en un termini màxim de 10 dies hàbils, i també s’ha constituït un grup de treball conjunt per tal d’aplicar les mesures adequades per augmentar la fiabilitat i comprensibilitat de les factures elèctriques.
Endesa recorre davant els tribunals
Per la seva banda, Endesa ha defensat en un comunicat que durant el temporal del març de 2010 va actuar “correctament”, incloent la comunicació amb les administracions. Per aquest motiu, ha explicat que està estudiant la sanció i que si ho considera oportú presentarà un recurs d'alçada davant la conselleria. Pel que fa a la multa pels retards en les connexions, ja l'ha recorregut davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.