La Comissió Nacional d'Energia espanyola (CNE) ha recomanat al Ministeri d'Indústria "no revisar a la baixa cap peatge d'accés", la part regulada de la tarifa elèctrica i que suposa al voltant del 50% de la mateixa, davant el risc d'incomplir els límits fixats per al dèficit tarifari. En un comunicat que recull les conclusions de l'organisme sobre la proposta de revisió de peatges a partir de l'1 de juliol, el Consell de la CNE argumenta que existeixen "elements d'incertesa significatius" sobre l'escenari de 2011.
Si el Ministeri d'Indústria té en compte aquesta consideració i manté els peatges de la llum al juliol, hauria d'aplicar una pujada propera a l'1,3% en la tarifa d'últim recurs (TUR). L'altre principal component, corresponent al cost de l'energia, s'ha encarit un 2,7%, després de la subhasta de dimarts.
En el seu
informe sobre la proposta d'Indústria de congelar els peatges al juliol, la CNE assenyala que les revisions d'aquesta partida "s'haurien d'utilitzar per corregir el dèficit estructural del sistema i assolir com més aviat millor la seva suficiència".
A més, assenyala que els nous límits anuals de deute elèctrica fins al 2013 retarden l'equilibri entre ingressos i costos del sistema, i creen amb això més deute i més costos de finançament.
A finals de maig, el deute acumulat del sector va ascendir a 20.350 milions, i un cop comptabilitzat el desajust de 2010, d'uns 2.500 milions, ascendirà a 22.850 milions, adverteix.
La CNE reitera que la titulització en els mercats de deute del dèficit de tarifa genera "elevats costos financers" que han de pagar els consumidors a través del rebut.
Els 7.000 milions col.locats als mercats han encarit en 127 milions les anualitats amb les que els consumidors tornen el deute elèctrica.
Per mitigar aquest impacte, el regulador ha proposat un descompte o treu en el preu de cessió que rebin les empreses, a fi de procurar un equilibri entre les parts afectades pel finançament del dèficit tarifari.
D'altra banda, insisteix que la situació del sector elèctric requereix "mesures regulatòries amb impacte immediat en el sistema", que permetin garantir la "sostenibilitat econòmica del sistema a curt termini".
L'organisme presidit per María Teresa Costa també es pronuncia sobre la nova tarifa supervall del cotxe elèctric dissenyada per Indústria. Segons diu, les dades de Red Eléctrica de España (REE) mostren la falta de mesures empíriques per determinar els perfils de consum.
Per aquest motiu, considera necessària la revisió i actualització periòdica de la nova fórmula per tal de adaptar-la als perfils reals de càrrega obtinguts a partir de la implantació dels sistemes de recàrrega dels vehicles elèctrics.
Pel que fa als preus fixats per aquests peatges d'accés supervall i els seus pagaments per capacitat, considera necessari que s'estableixin d'acord amb una metodologia "objectiva, transparent i no discriminatòria".