Les
variants de les Preses-la Vall d'en Bas i d'Olot de l'eix Vic-Olot per Bracons, a la C-37, ja són més a prop. El
Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i
Territori ha anunciat aquest dimecres, 23 de febrer, la
licitació del contracte de serveis per a l'assistència tècnica per a la redacció del projecte constructiu de les variants, des del polígon La Serra i, per tot el terme de la Vall d'en Bas, fins a la connexió amb l'A-26 al terme de la capital de la Garrotxa, en un recorregut d'11 quilòmetres que s'ha previst que costarà
235 milions d'euros.
La licitació tira endavant, com es fa sovint, s
ense la darrera declaració d'impacte ambiental, que Acció Climàtica té previst d'enllestir el mes de juny, i sense que s'hagi resolt algunes de les més de
2.000 al·legacions presentades, per bé que el document d'estudi presentat per Territori n'accepta algunes.
Tanmateix, tal com es presenten els eixos bàsics del projecte, es veu clarament que
s'ha admès de fer unes variants amb menys impacte (un sol carril, en comptes dels dos projectats d'antuvi), amb diverses noves propostes que
no agradaran els habitants de la Vall d'en Bas, amb Salvem les Valls al capdavant –que no troben necessària la variant–, ni els de les Preses i Olot, amb els empresaris i l'Ajuntament d'Olot que defensaven un projecte més contundent, amb dos carrils de banda a la variant olotina i giravolts molt grossos i amplis vials d'entrada i sortida.
Entre les novetats, s'hi incorpora la
remodelació de la rotonda de la Vall d'en Bas, ampliant-ne el diàmetre i reordenant els accessos al polígon La Serra; una
nova rotonda entre Bracons i les Preses; l'
allargament del túnel soterrat a Codella, que començarà abans de l'encreuament del Pas de la Torre; i l'
enllaç Olot oest, que tindrà una giravolt més petit del previst a l'estudi informatiu.
Les empreses que vulguin optar a aquest contracte de redacció
tenen temps fins al 21 de març per a presentar les seves propostes en base a un valor estimat de
2.193.885 euros (sense IVA) i, un cop adjudicat el contracte, l'empresa a la qual se li adjudiqui tindrà
dotze mesos per a presentar-lo, per bé que quatre setmanes abans del lliurament definitiu haurà de presentar una maqueta del projecte.
L’àmbit del present projecte s’inicia en el punt quilomètric 172+200 de la carretera C-37, a la rotonda d’intersecció amb les carreteres C-63 i C-152, i finalitza a la connexió amb l’autovia A-26 al punt quilomètric 84+100, a l’actual enllaç amb les carreteres N-260 (carretera de la Canya) i N-260a. Aquest projecte
definirà una carretera de nova planta per a conformar una variant a la travessera de les Preses, pel costat oest de la població, i una variant a la travessera d’Olot (avinguda de Sant Jordi) pels costats oest i nord d’Olot.
El vial en groc dibuixa les variants proposades per Territori. Font: @TerritoriCat.
Els eixos bàsics del projecte
Tot considerant l’evolució dels respectius traçats respecte a allò projectat als estudis informatius, fruit de la incorporació de les al·legacions estimades positivament, caldrà estructurar l’actuació en els 6 subtrams següents, dins dels quals es concreten els elements a considerar:
1) Des de la rotonda C-37/C-63/C-152/C-153 fins a la futura rotonda les Preses sud
- Remodelació de la rotonda de la intersecció entre les carreteres C-37, C-63 i C-152, amb un increment del diàmetre de la calçada anul·lar. Reordenació dels accessos al polígon industrial la Serra.
- Nova rotonda a nivell a la carretera C-152 PK 43+900 aproximadament, donant connexió al vial d’accés a l’àrea recreativa de Xenacs, i donant inici a la variant de les Preses.
- Condicionament del tram de carretera C-152 entre les dos rotondes anteriors mitjançant la implantació d’una secció 2+1. Reposició del tram de via verda que resulti afectat, i reordenació dels accessos a les finques i camins adjacents. Implantació d’un pas a diferent nivell per a vianants a l’alçada del polígon industrial la Serra.
2) Des de la futura rotonda les Preses sud fins a la futura rotonda les Preses nord
- Traçat de la variant entre la rotonda C-152 PK 43+900 i l’enllaç les Preses nord, d’acord amb el traçat previst en l’alternativa seleccionada de l’estudi informatiu. Caldrà allargar el tram de soterrament previst fins als 900 m aproximadament de longitud, iniciant-se just abans del creuament de la carretera del Pas de la Torre, i finalitzant-se un cop passat l’espai de trama urbana del nucli de les Preses situada al marge esquerre de la carretera C-152 (PK 3+300 de l’EI).
3) Vial d'enllaç entre la futura rotonda les Preses nord i la C-152 PK 46+270
- Enllaç Les Preses nord / Olot sud mitjançant rotonda a nivell (no a diferent nivell com estava previst a l’EI); la rotonda estarà ubicada uns 100 m més al nord respecte la ubicació prevista a l’estudi informatiu. L’enllaç inclou també la rotonda a la carretera C-152 PK 46+270 ja prevista a l’estudi informatiu (intersecció amb la carretera del Corb), i el nou vial de connexió entre les dos rotondes, que respecte el traçat previst a l’estudi informatiu, modificarà el seu traçat per a minimitzar en tot el possible la partició de finques. Caldrà estudiar amb detall el creuament del nou vial amb la via verda, per a garantir la seguretat viària dels usuaris i procurar una bona integració paisatgística.
4) Des de la futura rotonda les Preses nord fins la futura rotonda Olot oest
- Tram entre la rotonda a nivell que constitueix l’enllaç les Preses nord / Olot sud i la boca sud del túnel de la Pinya: un sol viaducte amb calçada 1+1, ubicat el més allunyat possible de la Codella però amb els seus estreps fora de la zona de flux preferent del riu Fluvià.
- Execució del túnel de la Pinya amb una sola galeria, considerant una secció bidireccional 1+1, més una galeria d’evacuació en paral·lel, amb dimensions a concretar durant la redacció del projecte constructiu.
- Tram entre la boca nord del túnel de la Pinya i el creuament de la carretera de l’Hostal del Sol: execució d’una de les duess calçades previstes a l’estudi informatiu. L’enllaç Olot oest consistirà en una rotonda a nivell, de dimensions inferiors a la prevista a l’EI.
5) Des de la rotonda Olot oest fins a la connexió amb l'N-260a (futura cruïlla C. de la Serra de St. Valentí)
- Execució d’una de les dues calçades previstes a l’estudi informatiu. En aquest subtram, caldrà preveure l’allargament del viaducte davant del turó de l’Arengada, i l’allargament del cobriment del tram de creuament sota la N-260a a l’entorn de l’Hostal del Sol, pel costat est.
- Execució dels dos ecoductes previstos a l’estudi informatiu: Torre d’en Llunes i les Coromines.
- Caldrà reestudiar els vials urbans previstos en aquest entorn d’acord amb les al·legacions estimades positivament en l’informe d’anàlisi de les al·legacions.
6) Des de la nova rotonda cruïlla N-260a / Carretera de la Serra de St. Valentí fins a la connexió amb l’A-26 (enllaç ctra. de la Canya)
- Execució d’una de les dos calçades previstes a l’estudi informatiu, i optimització de l’amplada de plataformes i ocupacions previstes dels vials laterals.
- S’estudiarà la viabilitat d’incorporar un element de permeabilitat transversal per a fauna com a connector entre la serra de Sant Valentí i el volcà de la Garrinada.
- En el tram comprès entre la rotonda de l’enllaç Olot centre (que connecta amb l’Avinguda de les Feixes) i l’enllaç Olot nord (ctra. de la Canya - N-260) es disposaran carrils de trenat en tots dos sentits en substitució dels vials laterals previstos a l’EI, a l’objecte de minimitzar ocupacions.
El projecte constructiu incorporarà, específicament, un annex de restauració ambiental i d’integració paisatgística, de forma que s’aplicaran els criteris establerts als respectius estudis d’impacte ambiental i a les declaracions d’impacte ambiental, però d’una forma molt més específica i detallada, a nivell de projecte constructiu (projecte d’integració paisatgística), incloent el seu disseny i dimensionament, amb el pressupost necessari que s’inclourà al pressupost de l’obra.