NacióGirona | Actualitzat el 27/08/2020 a les 12:07h
Finalitzen les obres al nou pont de la riera d’Osor, plataforma de la via verda
La infraestructura, que uneix Girona i Olot, va resultar molt malmesa pel temporal Gloria i la construcció de la nova, amb un cost de més de 550.000 €, ha estat assumida per la Diputació de Girona
El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer; el president del Consorci de les Vies Verdes de Girona, Eduard Llorà; la batllessa d’Anglès, Àstrid Desset, i el batlle de la Cellera de Ter, Xavier Boïgues, han visitat el nou pont de la riera d’Osor per a constatar la finalització de les obres. El pont és una plataforma de les vies verdes en aquesta zona que uneix els municipis d’Anglès i la Cellera de Ter sobre la riera d’Osor.
Aquesta infraestructura, la qual forma part de la via verda que uneix Girona i Olot, va resultar greument malmesa durant les fortes tempestes i riuades que va provocar el temporal Gloria entre els dies 21 i 23 de gener de 2020. El gran cabal d’aigua que va baixar en aquelles dates per la riera d’Osor va arrossegar nombroses restes vegetals i va encallar diversos arbres entre les columnes del pont. Aquest fet va provocar que part de l’estructura del pont cedís i va rebentar canonades d’aigua potable de l’entorn, que provenen del Pasteral. Mitjançant la inspecció posterior es va comprovar que s’havien col·lapsat tres de les cinc piles de l’estructura i que això havia provocat el trencament de la llosa del tauler i de les dues canonades.
Les tasques de substitució del pont es van engegar a finals del mes de febrer. Tot i la situació d’emergència generada per la pandèmia de la COVID-19, s’han pogut mantenir els terminis de realització de l’obra ja que la construcció de la passera es va poder fer a porta tancada. D’aquesta manera, el 15 de juny passat ja es van iniciar les labors d’enderroc de l’estructura i la col·locació posterior de la nova passera. Divendres passat, 3 de juliol, el pas va quedar obert als usuaris d’aquest tram de via verda, amb la qual cosa s’han mantingut les dates estimades de finalització de les obres.
El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, que ja va visitar la zona la setmana dels aiguats, ha destacat el paper de l’ens supramunicipal com a "ajuntament d’ajuntaments" i ha dit que "en el context actual s’ha d’estar més que mai al costat dels municipis del territori. Per aquest motiu hem prioritzat el suport als consistoris per pal·liar les destrosses que el temporal Gloria va ocasionar". A més, ha afegit que aquest és un "espai molt utilitzat pels veïns i veïnes tant d’Anglès com de la Cellera de Ter, així com un punt clau per donar continuïtat a la via verda que va entre Girona i Olot". Durant els mesos que han durat les obres s’ha hagut d’habilitar un traçat alternatiu a la via verda per la carretera C-63 de manera que els ciutadans d’ambdós municipis poguessin continuar realitzant el recorregut per un pas protegit.
Per la seva banda, Eduard Llorà, president del Consorci de les Vies Verdes de Girona, ha assenyalat que "el nou pont de la riera d’Osor és l’exemple més visible de l’aposta ferma de la Diputació i el Consorci per tal que després del Gloria es pogués restablir la mobilitat a la xarxa de vies verdes de les comarques gironines i es pogués iniciar la temporada turística amb les rutes ben condicionades, tot i haver hagut de treballar amb les dificultats derivades del confinament".
Àstrid Desset, alcaldessa d’Anglès, ha volgut "posar en valor l’agilitat en la tramitació, la celeritat en l’execució de les obres i la qualitat del resultat", i ha afegit que "el nou pont és molt més bonic que el que teníem fins ara i, el que és més important, més segur pel que fa a resistència, ja que evita completament la possible formació de taps amb branques i arbres arrossegats per avingudes d’aigua". Per tots aquests motius l’alcaldessa d’Anglès ha remarcat que "estem molt agraïts a la Diputació de Girona i al Consorci de les Vies Verdes de Girona".
Finalment, l’alcalde de la Cellera de Ter, Xavier Boïgues, també ha volgut transmetre el seu agraïment a la Diputació de Girona i al Consorci de les Vies Verdes per "l’esforç que han fet per a la ràpida recuperació del pont i altres trams del recorregut afectats pel temporal Gloria, ja que representen una part molt important de l’entrada de visitants al poble, a més de ser una important via de comunicació i esplai per a molts veïns i veïnes, sobretot entre la Cellera i Anglès".
Un nou pont voladís amb més capacitat hidràulica
En data 20 de febrer es va encarregar la realització immediata, amb caràcter d’emergència, de les obres de reconstrucció del pont de la riera d’Osor. Tant la Diputació de Girona com el Consorci de les Vies Verdes van apostar per l’enderroc de la vella estructura malmesa i la construcció d’un pont nou que millorés les característiques tècniques de l’anterior.
Finalment, la solució adoptada va ser una nova infraestructura que permet ampliar la capacitat del pas de persones i també assoleix una capacitat hidràulica molt major, complint amb les recomanacions de l’Agència Catalana de l’Aigua.
El nou pont és voladís, amb una estructura metàl·lica formada per dos estreps, un a cada marge de la llera, amb 50 metres lliures de pas, una amplada de 2,5 metres per a vianants i bicicletes, una alçària de 4,4 metres i secció hidràulica lliure de 220 m2 (una millora del 48 % respecte a la passera anterior).
Totes aquestes característiques suposen una millora substancial per als usuaris de la ruta que uneix Olot i Girona, tant pel que fa als usuaris turístics com els habitants dels nuclis d’Anglès i la Cellera de Ter, que en fan un ús elevat quotidianament per la mobilitat entre pobles.
Més de 550.000 euros d’inversió
El cost total d’aquesta obra ha estat de 552.832,87 euros i ha estat finançat íntegrament per la Diputació de Girona.
En la sessió plenària del mes de febrer passat, concretament el dia 18, la institució va aprovar un expedient de crèdit extraordinari que aportava un total de 2.725.800 euros per pal·liar els efectes del temporal Gloria en l’àmbit d’actuació de la Diputació de Girona. Aquestes ajudes estan distribuïdes de la manera següent: el 42,4 % de l’import és destinat a reparar les afectacions en les rutes del Consorci de les Vies Verdes de Girona; el 41 %, a les emergències en la xarxa viària gestionada per l’ens supramunicipal, i el 16,6 % restant, a la reparació de les carreteres que formen l’àrea gironina del Parc Natural del Montseny.
Concretament, l’import d’1.155.800 € es va dedicar a reparar els danys més importants de les vies verdes de Girona, de les quals és gestora la Diputació a través del Consorci de les Vies Verdes de Girona. Aquestes afectacions es van centrar en sis punts principals, dels quals la reconstrucció del pont d’Anglès - la Cellera era el més rellevant. Els cinc punts restants van ser els següents: arranjament de forats i reposició de sauló en més de 20 quilòmetres al llarg de les rutes (360.000 €), condicionament del ferm formigonat a la Cellera de Ter (105.000 €), reparació de la plataforma de la via verda al Pasteral (85.000 €), retirada de les esllavissades de terres, vorals i arbres a la Ruta del Ferro i del Carbó així com a la Ruta del Carrilet I (28.000 €), i reposició d’esculleres i murs de contenció desplaçats (25.000 €).