Redacció | Actualitzat el 01/03/2019 a les 15:42h

Ja es pot accedir a la torre de Sant Joan per la badia dels Alfacs

El projecte de camí de ronda vol compatibilitzar la lluita contra la pujada del nivell del mar i l'aprofitament turístic del vial

Tram al Poble Nou del Delta del camí de guarda dels Alfacs. Foto: ACN


El primer tram completat del camí de guarda costanera del delta de l'Ebre ja permet accedir, a peu o amb bicicleta, fins la torre de Sant Joan. El Ministeri per a la Transició Ecològica ha completat les obres de la primera fase d'un projecte que, a la llarga, preveu estendre este vial entre Sant Carles de la Ràpida i el Trabucador, vorejant la costa interior de la badia dels Alfacs. L'obra, que ha tingut un cost de 507.000 euros, va ser planificada per poder contenir els efectes de la pujada del nivell del mar en un espai vulnerable, especialment, en funció de la direcció del vent de mar. Addicionalment, el camí tindrà també una utilitat turística amb el seu aprofitament com a via verda per al pas de vianants i bicicletes.

Esta primera fase del camí de guarda, de 2,6 quilòmetres, connecta el desguàs de Fortaleza i la torre de Sant Joan. Això permetrà accedir fàcilment fins la construcció defensiva del segle XVI, actualment dins del mar, des del nucli de Poble Nou del Delta. Fins este moment, es tractava d'una zona de difícil accés. Amb l'obra, s'ha compactat bona la terra de bona part del camí per facilitar el pas de bicicletes.

La principal missió d'este camí de guarda costaner, però, és protegir la línia de costa interior de la badia dels Alfacs. Per això, sobre una base de graves i pedra, s'ha elevat el vial amb terra i, per donar major consistència i resistència als talussos, s'han recuperat diferents formacions vegetals, que s'havien degradat per la pressió antròpica i pels agents marins i atmosfèrics. 

Les obres van començar a principis del passat mes d'octubre i s'han allargat pràcticament cinc mesos. "És una mesura important i efectiva i actuem contra un dels fenòmens més preocupants", ha explicat el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, de visita a les actuacions. Sabaté, que ha destacat la comptabilitat de la lluita contra la regressió amb la utilitat turística, ha recordat que el Ministeri per a la Transició Ecològica ja disposa de tot el projecte redactat per a completar el camí de guarda dels Alfacs, amb la idea d'aplicar-lo en el futur a l'hemidelta nord.

En este sentit, ha adduït que la continuïtat de la resta de fases d'este projecte s'ha vist truncada per la no aprovació dels pressupostos estatals i s'ha compromès a reprendre-les si els socialistes tornen a governar a l'Estat dins de "l'estratègia per aturar la regressió" al delta de l'Ebre amb altres mesures. Unes actuacions que, segons creu, han de ser "respectuoses amb el medi ambient" i "no agressives" d'acord amb les necessitats diferents de cada espai.

"Suposo que al llarg del temps donaran més notícies de noves actuacions que es vagen fent, tant en este àmbit com d'altres, com la mobilització de sediments", ha reflexionat, per la seua banda, el regidor de Serveis Municipals, Pagesia i Medi Natural de l'Ajuntament d'Amposta, Dani Forcadell, qui ha celebrat l'execució d'esta primera fase després dels llargs retards que havia acumulat el projecte. Forcadell ha recordat que el consistori ampostí preveu crear una àrea d'interpretació i recuperar la Torre de Sant Joan, per explicar la seva història i dinamitzar el turisme de la zona, "apartant les bicicletes de la carretera i les podrem fer vindre fins esta zona".

Actuació als penya-segats d'Alcanar

D'altra banda, Sabaté ha aprofitat la jornada de visita d'obres, ja finalitzades, per la costa de l'Ebre d'este dimecres per desplaçar-se a Alcanar, on la direcció general de Sostenibilitat de la Costa i el Mar estatal ha invertit 100.000 euros per actuar d'emergència en un tram de 200 metres de penya-segats entre Sòl-de-Riu i la desembocadura del riu Sénia afectats pels temporals del passat octubre. S'han excavat les zones erosionades, protegits els talussos, recol·locat les esculleres i millorat els sistemes de seguretat per als vianants. 

Per últim, també ha visitat l'Ampolla on Costes ha executat un mur de 140 metres per protegir el passeig marítim de la platja de l'Arenal. L'obra ha de permetre mitigar els efectes d'invasió de la part posterior de la platja per sorra i materials que es depositen pels temporals de sud. El mur té 45 centímetres d'alt i 40 d'ample. Ha suposat una inversió de 46.800 euros.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 1125
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: